Cloud

Zajęcia edukacyjne

Img

zajęcia edukacyjne prowadzą do realizacji celów wychowania przedszkolnego, określonych w podstawie programowej. nasza codzienna praca ukierunkowana jest na wielostronny rozwój dziecka zgodnie z jego wiekiem i możliwościami. stosujemy różne metody i formy pracy pozwalające na połączenie aktywności dziecka z działaniem i przeżywaniem. pozwala to na zrozumienie i utrwalenie wiedzy i zdobytych umiejętności oraz na wielokierunkowy rozwój dziecka.
uczymy dzieci samodzielności, kreatywnego myślenia i działania, oraz zdrowego trybu życia. w codziennej pracy wykorzystujemy elementy nowoczesnych metod i form pracy, które zapewniają wychowankom atrakcyjny i twórczy sposób na osiągnięcie sukcesów rozwojowych.

Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

 Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – jest metoda niewerbalną, poprawiającą komunikację dziecka z otoczeniem. Głównym założeniem jest posługiwanie się ruchem jako narzędziem we wspomaganiu rozwoju psychoruchowego dziecka i terapii zaburzeń rozwoju. Zadaniem jej jest rozwijanie przez ruch sprawności ruchowej, świadomości własnego ciała, przestrzeni działania w niej, a także dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywanie z nimi bliskiego kontaktu. Umożliwia ona zaspakajanie potrzeb bezpieczeństwa, wzrostu i rozwoju, a także potrzeb społecznych i poznawczych. Pozwala na osiągnięcie zamierzonych efektów eliminując strach i obawę.

Metoda Pedagogiki Zabawy

Stwarza możliwości dzieciom do działania w atmosferze akceptacji i zaufania. Celem pedagogiki zabawy jest dostarczenie prowadzącemu różnorodnych pomysłów, które umożliwią świadomą i kreatywną pracę z grupą.
Aktywizowanie uczniów w procesie nauczania jest obecnie uznawane za najważniejszą zasadę nauczania i uczenia się. Głównymi celami pedagogiki zabawy są: harmonijny i wszechstronny rozwój dziecka, pomoc w odkrywaniu najlepszych cech dziecka

Metoda Projektów

Metoda projektu polega na samodzielnym inicjowaniu, planowaniu, wykonywaniu i ocenie realizacji zadań edukacyjnych. Pozwala zatem dzieciom na samodzielne rozwijanie zainteresowań, kierowanie własnym uczeniem się podczas gdy nauczyciel pełni funkcję wspomagającą, kierującą i organizującą. Projekt, to metoda w której: – dziecko, lub grupa prowadzą badania na jakiś temat, który jest dla nich ważny i odnosi się do ich życiowych doświadczeń – aktywność badawcza może trwać dłuższy czas – dzieci planują działania samodzielnie lub w grupach – dzieci wybierają miejsca zajęć terenowych – dzieci wybierają materiały źródłowe.

 

Edukacja przez Ruch Doroty Dziamskiej

Jest to nowoczesny system metodyczny przeznaczony do prowadzenia kształcenia i wychowania dzieci z  przedszkoli i młodszych klas szkoły podstawowej, realizujący założenia integracji sensorycznej, wspomagający procesy zapamiętywania, a więc uczenia się. System jest zbiorem ćwiczeń usprawniających poszczególne funkcje rozwijającego się organizmu, które opierają się na naturalnych formach ruchu dziecka. Każde ćwiczenie zaproponowane uczestnikom zabaw i spotkań edukacyjnych:

  • zawiera zaplanowany swobodny, a potem celowy ruch,
  • wywołuje korzystne emocje motywujące do indywidualnej i zbiorowej  aktywności,
  • ma charakter poznawczy, rozwija mowę, myślenie, buduje wiedzę

Ruch odgrywa najbardziej znaczącą rolę w procesie uczenia się małych dzieci, system proponuje więc poruszanie się w trakcie zajęć, co ma swój bezpośredni wpływ na koncentrację, tempo pracy oraz umożliwia pełniejszy rozwój we wszystkich obszarach: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym. 
Działaniom dzieci towarzyszy rytmizowany tekst lub muzyka, co sprzyja  uzyskaniu płynności i sprawności ruchu

Metoda aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss

Pozwala na przybliżenie dzieciom muzyki klasycznej. Dzieci aktywnie słuchają tzn. słuchając, wykonują proste ruchy rytmiczne siedząc, lub proste ruchy taneczne proponowane przez nauczyciela. W przypadku dzieci młodszych są to proste ruchy ilustracyjne, krótkie opowiadania związane z każdym utworem muzycznym. Poprzez aktywne słuchanie, dzieci nieświadomie poznają strukturę utworu muzycznego. Kontakt z muzyką jest dla dziecka źródłem twórczych poczynań, różnorodnych poszukiwań, stymuluje dziecko do samowyrażania się w tańcu lub śpiewie, kształtuje kulturę muzyczną, rozwija umiejętności słuchania, odczuwanie piękna, rozumienie własnej psychiki, obyczajów, warunków do życia, rozwija poczucie więzi grupowej, rozwija samodzielność, kształci wyobraźnię dźwiękową, daje też możliwość wystąpienia w roli współwykonawcy lub artysty.

 

Metoda Carla Orffa

Założeniem tej metody jest, iż kulturę fizyczną dziecka należy rozwijać w ścisłej korelacji z kulturą rytmiczno-muzyczną oraz z kulturą słowa. Dlatego nawiązuje on do tradycyjnych, zanikających we współczesnych czasach form zabaw, ćwiczeń, tańców, muzyki, porzekadeł, legend, baśni, poezji, prozy itp. Głównym celem i zadaniem tej metody jest wyzwolenie u dzieci ekspresji i rozwijanie inwencji twórczej zwłaszcza powiązanie muzyki z ruchem.

 

Metoda obwodowo – stacyjna

Jest to metoda, która intensyfikuje zajęcia ruchowe. Polega na wyznaczeniu kilku punktów od 6 do 12, na którym umieszcza się przybory, przyrządy. W każdym z tych punktów (stacji) uczeń wykonuje określone zadania ruchowe. Celem tych zadań jest kształtowanie potrzebnych grup mięśniowych, cech motorycznych, wyrabianie umiejętności ruchowych w mniejszym stopniu. Stacje umieszczone są w układzie kolistym – stąd obwód ćwiczebny. Zespół podzielony na zastępy, które zajmują miejsca na poszczególnych stacjach. Na sygnał nauczyciela rozpoczyna ćwiczenia na swojej stacji. Po upływie określonego czasu zastępy zmieniają stację i ćwiczą na kolejnych stanowiskach.

Metoda Marii i Alfreda Kniessów

Jest to metoda, która ma na celu kształtowanie i rozwój fizyczny dziecka poprzez ruch, muzykę, zastosowanie oryginalnych przyborów. Ćwiczenia odbywają się na wszystkich grupach mięśniowych z uwzględnieniem automasażu. Jednocześnie uwrażliwia się małe dziecko na piękno muzyki klasycznej. W metodzie tej główny nacisk kładzie się na ruch. Ważną rolę w metodzie Kniessów spełniają przybory do ćwiczeń ruchowych, przybory do wytwarzania dźwięków.

Metoda Malowania Dziesięcioma Palcami

Malowanie dziesięcioma palcami, ma wiele wspólnego z naturalną skłonnością do paćkania się w substancjach o konsystencji błota. Wykorzystanie tej skłonności okazało się przydatne w terapii. Walory tej metody to: pomoc w pokonywaniu lęków, uwalnianie się od zahamowań, wzmacnianie wiary we własne siły, pobudzanie ekspresji fantastycznej oraz wartości diagnostyczne. Malowanie palcami jest wykorzystywane do nadania swobody wzorcom ruchowym, do uzyskiwania płynności ruchów. Metoda wymaga tylko przygotowania farb o sześciu kolorach oraz papieru.

Metoda Ofert Danuty Waloszek

Metoda oferty Danuty Waloszek  to propozycje zadań prowokujące dzieci do aktywności, skonstruowane tak, aby dzieci rozwijały się we własnym tempie, motywowały do poszukiwań i zmagania się z własnymi trudnościami, prowokowały do stawiania pytań. Metoda ta wymaga znajomości różnych technik i metod pracy, wcześniejszego przygotowania propozycji, a także polaryzacji uwagi dzieci i zaangażowania. Zajęcia dydaktyczne maja charakter zintegrowany, to znaczy łącza różne dziedziny wychowania.

Metoda dr Ireny Majchrzak

Odimienna metoda nauki czytania stosowana jest już wśród bardzo małych dzieci. Punktem wyjścia jest pokazanie dziecku jego imienia – „wizytówki”, a następnie imion znanych bliskich mu osób. Dzięki temu dziecko zauważa, iż imię można nie tylko usłyszeć i wymówić, lecz również zobaczyć, że samo dziecko zostało przedstawione w kształcie liter, lub, że zostało schowane za zasłoną liter. Następne etapy to wiele gier i zabaw pozwalających dzieciom na poznanie pozostałych imion, wyrazów, oraz liter alfabetu.

„Sprawdzanie obecności”, „ściana pełna liter”, „deszcz imion”, „targ liter”, „gra w sylaby”, „nazywanie świata” i inne sformułowania – to nazwy ćwiczeń oraz hasła charakterystyczne dla metody dr Ireny Majchrzak.